• dab janusz kolumna 1 wiosna
  • dab janusz kolumna 2 lato
  • dab janusz kolumna 3 jesien
  • dab janusz kolumna 4 zima
  • slide1
  • slide2
  • slide3
  • img1
  • img2
  • img4

Opis koncepcji zagospodarowania przestrzeni publicznej kolumny od dworca PKP do Placu Szarych Szeregów

W koncepcji zagospodarowania ronda przed dworcem zaplanowaliśmy zmianę charakteru przestrzeni o funkcji wyłącznie komunikacyjnej na obszar integracji społecznej, dzięki zaproponowaniu atrakcyjnego placu umożliwiającego spotkania wielu pokoleń Kolumian. Układ placu zaprojektowany został z poszanowaniem historycznej osi Kolumny – miasta ogrodu. Stworzone zostało dynamiczne połączenie między dworcem a ulica Piotrkowską, które jednocześnie otwiera się na nowo projektowaną gastronomię, nawiązującą swoim kształtem do układu placu. Nawierzchnię zaprojektowano z białych łamanych płyt kamiennych, które zgrywają się z deskowaniem z drewna akacjowego, zapewniającego trwałość i wytrzymałość posadzki. Użycie naturalnych materiałów, przyjaznych dla otoczenia, nawiązuje do charakteru Kolumny. Cały drzewostan na obszarze przed dworcem został zachowany z wyjątkiem drzew przy budynku dworca, które uniemożliwiają dostęp światła do budynku oraz sprawiają, że zabytkowy budynek dworca przestaje być widoczny. Niedaleko dworca, za skrzyżowaniem przewidziano 8 miejsc parkingowych a za torami dodatkowych 25 miejsc. Ponadto przed samym dworcem znajdują się reprezentacyjne schody z możliwością siedzenia, których bryła umożliwiła zaprojektowanie efektownych miejsc postojowych dla rowerów wcinających się w zaokrąglony kształt. Projekt przewiduje zmianę charakteru skrzyżowania za przejazdem kolejowym. Aby usprawnić ruch zaprojektowaliśmy rondo.

Na odcinku ulicy Piotrkowskiej prowadzącym od obecnego ronda przed dworcem zaprojektowany został ciąg pieszo-jezdno-rowerowy z priorytetem ruchu pieszego. Na początku ulicy od strony obecnego ronda zaplanowane są stanowiska postojowe dla rowerów. W pasie o szerokości dwóch metrów, ciągnącego się wzdłuż osi drogi zaprojektowaliśmy beżową kostkę brukową która odróżnia się wielkością i kolorystyka od kostki użytej w pasie drogowym. Znajduje się tam również miejsce na róże lub zieleń, jak również latarnie i ławki. Kostka brukowa szara zaproponowana w ciągu jezdnym na ulicy Piotrkowskiej prowadzona jest również wzdłuż ulicy Letniej oraz ulicy Władysława Jagiełły aż do Placu Szarych Szeregów. Plac Szarych Szeregów został zaprojektowany tak aby umożliwiał zgromadzenia publiczne. Obecnie znajdujący się na placu parking został przeniesiony na ulicę Komuny Paryskiej, co umożliwiło nadanie przestrzeni placu rekreacyjny charakter. Zaprojektowaliśmy fontannę, ławki, liczne krzewy różane oraz proste, nowoczesne latarnie uliczne. Każda droga jest w pełni dostępna dla ruchu pieszego i rowerowego. Samochody mają możliwość swobodnego poruszania się po placu, ale to piesi mają pierwszeństwo ruchu. Posadzkę zaprojektowaliśmy z białej, beżowej i brązowej kostki brukowej. W miejscu obecnego targowiska zaprojektowaliśmy stoły umieszczone na prowadnicach które można dowolnie zsuwać, dzięki temu istnieje możliwość zaaranżowania sceny pod występy lub przemówienia publiczne. Targowisko jest zadaszone w sposób lekki, można swobodnie decydować, czy zadaszenie jest potrzebne i w miarę potrzeb bardzo szybko je zdemontować. Odnowiony budynek sklepu połączyliśmy z nowo projektowanym budynkiem gastronomicznym, wspólnym dachem. W elewacji pojawiają się elementy drewniane. W dalszej placu zmierzając w stronę ulicy Armii Ludowej zaprojektowaliśmy przestrzeń rekreacyjno-wypoczynkową. Znajduje się tam miejsce na leżaki, linowy plac zabaw dla dzieci na drewnianym podeście oraz zadaszona zewnętrzna siłownia. W dalszej części znajdują się zielone parkingi. Posadzki zostały zaprojektowane z kostki brukowej. Drzewostan pozostał niezmieniony. 

Wizualizacje

  • 1
  • 10
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8